Jak na postprocessing aneb následná úprava 3D modelu barvením

Jak malovat a upravit 3D výtisk z FDM tiskáren?

Začneme tím, že vybereme materiál pro náš 3D výtisk. Každý materiál vyžaduje jiný přístup při povrchové úpravě. Materiál vybírám podle toho co z něj potřebuji vytisknout (hlídám si mechanické vlastnosti, chemickou odolnost, případnou certifikaci a odolnost vůči UV záření pokud potřebuji.

V tomto článku se podíváme na ty nejběžnější a to ABS, PLA a PETG. Pokud jste si zvolili PLA můžete využít postup, který Vám popisujeme níže.

Typ materiálu

PLA je díky nižší teplotě tisku vhodný i pro tisky s malými detaily. Tento materiál má však tendenci se deformovat při vystavení větším teplotám. Pro broušení tak není úplně vhodný. Lze to vyřešit tak, že výtisk brousíme pod vodou a nebo použijeme PLA s příměsí křídy či sádry. Dobré zvážit jak model postavím na desku a jaký typ podpor zvolím abych s následným vyhlazením měl co nejméně práce.

ABS - je pevné, tepelně stabilní, avšak má tendenci se kroutit. Výhodou je, že jej lze vyhlazovat acetonem takže broušení nemusíme potřebovat v takové míře jako u PLA.

PETG tento problém nemá PETG, to nepraská, nekroutí se a nezapáchá (na rozdíl od ABS) a dá se brousit. Podobně jako PLA se i PETG hůře brousím, jelikož se třením o brusný papír také zahřívá. Lze tak použít postu podobný jako u PLA.

Barva filamentu.

Barvu volíme ideálně v barvě výsledného už nabarveného modelu. Zabráníme tak nežádoucímu odhalení barvy plastu při mechanickém poškození (škrábance až na plast). Pokud má model více barev, doporučujeme volit odstíny nejlépe v bílé, šedé a černé barvě aby případné chyby (i v malbě) byly co nejméně vidět.

Nastavení tisku modelu.

Se vzhledem modelu je třeba počítat už před začátkem tisku. Jak široké vrstvy? Jak postavit výtisk na podložku v závislosti na ofuku? To vše může mít velký vliv na výsledku. Není tedy úplně dobré jen předpokládat, že posprocessing vše zachrání, ale zamyslet se už před spuštěním tiskárny. Obzvlášť to platí u velmi malých či členitých mechanických dílů a figurek. Zvažuji tedy jaké zvolím podpory - zda budou mechanicky odstraněny nebo je vyplavím (PVA). Jakou strukturu budou podpory mít - stromovou nebo mřížkovou? A také mohu nastavit jak husté podpory budou. To do značné míry ovlivní dobu jejich odstraňování. Důležité je nezapomenout kde všude podpory mají být a dát je jen tam, kde pak půjdou odstranit. Např. podpory uvnitř modelu mechanicky odstranit nepůjdou.

Obecně platí, že slicer mnohdy umožňuje tisknout jeden výtisk na rozdílnou výšku vrstev. I s tím je dobré si pohrát, pokud to výtisku pomůže. Navíc čím méně podpor, tím lépe a čím nižší vrstva tím snazší vyhlazení.

Postup při postprocessingu krok po kroku.

  1. Model opatrně sundat z podložky. Když se nám to nepovede a není to fatální stačí obvykle jen přilepit lepidlem nebo můžete model spojit 3D perem.
  2. Pokud jste využili podpory, je třeba je odstranit. Na odstranění můžume použít pinzety či řezací nože nebo sklalpely. Pokud je podpor více a chceme si ušetřit čas, můžeme použít i šikovné nářadí, které to udělá téměř za nás. Viz např. Dremmel.
  3. Model bez podpor polepíme páskou a schováme místa, která brousit a upravovat nechceme. Pokud taková nemáme můžeme se vrhnout na broušení.
  4. Přebrousit brusnou houbičkou. Podle hrubosti , kterou chci dosáhnout volím typ hrubosti brusných papírů a houbiček. Začínám od nejhrubšího k nejjemnějšímu. 
  5. Nanést lak plnič - primer, základovou barvu nebo případně tmel. 
  • Opět přebrousit houbičkou a následně nanést další vrstvu Primeru, opakovat dokud nebudete spokojeni s výsledkem.
  • Nanést barvu štětcem (vhodné pro detaily) nebo Airbrushem. Někdo preferuje rychlejší variantu - airbrush a i tím lze docílit krásných detailů. Mnozí zase nedají dopustit na štětce. Doladit a upravit lze také i případně pastelkami. 
  • Nanést vrchní lak podle požadovaného vzhledu – lesk, matt či satin.

Co se dá posprocessingem získat? Jemný povrch, odolnější a silnější výtisk, můžete docílit i UV odolnosti a především estetičnosti...