Vítejte v prvním článku naší nové čtyřdílné série na téma post-processing 3D vytištěných modelů. V následujících dílech se budeme věnovat postupům a technikám, ale než se do toho pustíme, vyjasněme si základní pojmy, se kterými se můžete setkat. Většinou se jedná o slova přejatá z angličtiny, pokusíme se k nim vždy uvést český ekvivalent.
Airbrush – tlaková pistole. Umožňuje nanést tenkou vrstvu barvy rovnoměrným způsobem. Barvy se pro použití v airbrushi musí naředit, velmi zjednodušeně platí, že čím hustší barva, tím vyšší tlak je potřeba na její nanesení. Detailnější informace naleznete v dedikovaném článku.
Drybrushing – metoda suchého štětce. Štětec po namočení do barvy utřeme do sucha (například do ubrousku), aby na něm zůstalo jen stopové množství suché barvy. Tato metoda je ideální na zvýraznění hran modelu.
Flow medium – příměs pro míchání barev do tlakové pistole. Zlepší konzistenci barvy a zajistí, aby barva lépe protékala a nezaschla uvnitř airbrushe.
Ink – tekutá forma pigmentu. Je spíš tekutý, proto se používá na míchání washe, nebo vyrobení efektů jako stříkance krve apod. Inky jsou vhodné do airbrushe, kde ho díky tekutosti není potřeba tolik ředit.
IPA – isopropanol, isopropyl alkohol. Používá se obecně pro odmaštění modelů před nanesením barvy, či na čištění nástrojů od zbytků barev.
Lak – anglicky také varnish. Nejjednodušší je použít lak ve formě spreje, existuje ale i jako emulze na štětec. Jedná se o finalizační prvek, zamezující poškození již nanesené barvy. Je ovšem možné lak použít nejen úplně na konec, ale také v průběhu barvení, kdy například nová vrstva nedrží tak dobře, jak bychom potřebovali.
Míchací kuličky – přidávají se do lahvičky s barvou, po zaštěrchání se jimi lépe rozmíchá usazený pigment.
Primer – neboli podkladová barva. Nanáší se jako první, hned po očištění modelu. Pomáhá zbavit se zbytku isopropyl alkoholu nebo mastnoty, další vrstvy barev na něm dobře drží. Používá se také ke sjednocení povrchu modelu.
Putty – tmel. Slouží k zahlazení vrstev 3D výtisku nebo různých nedokonalostí. Může být ve formě dvousložkové modelíny, v tubě s aplikátorem, jako sprej, nebo klasicky jako barva v lahvičce pro nanesení štětcem.
Stínování – shading, dělá se typicky pomocí washů. Stínovací barva musí být tmavší než barva, na kterou ji aplikujeme. Díky své konzistenci wash snadno zateče do spár modelu a tím vytvoří efekt stínu.
Thinner – specifický druh ředidla. Ředí barvu bez ztráty přilnavosti, zvýší viskozitu a mírně zpomalí její schnutí. Nejčastěji se ředí v poměru 3:1, thinner:barva.
Tužka – Např. Water Color pencils, používá se na detaily (obličej, drobné zdobení) a drobné speciální efekty, lépe se kontroluje než štětec.
Wash – stínovací barva. Jedná o mix inku, destilované vody a flow media. Washem je možno přetřít celou figurku, která tak získá víc hloubky a vypadá více realisticky. Při neopatrném použití vytváří mapy. Existuje v předmíchané verzi, např. Skin Tone Wash (imitující barvu kůže).
Základová barva – jinak také base (color). Jedná se o kryvou barvu, která slouží pro nastavení základní barevné škály modelu. Tento druh barvy je nejpoužívanější, v některých případech stačí aplikovat jen base a několik málo detailů a může být hotovo.
Zdroje
Informace v tomto článku a foto masožravých rostlin pochází od našich přátel ValienteProject studio.